Deprese někdy postihla snad každého z nás. Většinou je to ale jen povrchní záležitost, která je chvilková. Bohužel mnoho z nás ale trpí depresemi trvalejšími a hlubokými, se kterými se neumíme poprat. Vyvážení pracovního a soukromého života při zvládání deprese je obzvláště důležité, protože nerovnováha může prohloubit stres a zhoršit příznaky. Každá sel musíme chodit do zaměstnání. Jak to tedy zvládat s depresí?
Příznaky deprese
Příznaky deprese se vyskytují v mnoha podobách s širokou škálou příznaků v závislosti na individuálních genech, prostředí a chemii mozku. Klinická deprese je stejně rozmanitá jako populace, kterou postihuje.
K mnoha běžným příznakům deprese však patří:
- přetrvávající smutek a/nebo úzkost
- pocit beznaděje, bezcennosti, bezmoci, viny atd.
- pesimismus nebo negativismus
- rychlá podrážděnost nebo frustrace
- neklid
- ztráta zájmu o koníčky nebo činnosti, které dříve přinášely radost
- únava
- příliš mnoho nebo příliš málo spánku
- obtížné soustředění nebo zapamatování
- obtíže při rozhodování
- výrazné změny chuti k jídlu
- úbytek nebo příbytek hmotnosti
- nevysvětlitelné a přetrvávající bolesti hlavy, zažívací problémy
- pokusy o sebevraždu nebo myšlenky na smrt či sebevraždu
Ignorování nebo bagatelizování příznaků může mít dlouhodobé následky. Čím dříve je zachytíte, tím lépe.
Jak zvládat deprese v zaměstnání?
Stresu v práci se prakticky nelze vyhnout. U člověka s depresí však může tento stres příznaky vážně zesílit. Jedním ze způsobů, jak jej zvládnout, je rozpoznat spouštěče stresu v práci. Je to blížící se uzávěrka? Protivný kolega? Pokud víte, co vás rozčiluje, můžete si připravit strategie zvládání stresu, jako jsou například hluboká dechová cvičení nebo rychlá procházka, abyste si pročistila mysl.
Jak se zbavit příznaků stresu
Jednoduchým, ale účinným tipem je vést si deník. Zaznamenávání emočních spouštěčů a stresorů v práci i v osobním životě by vám mohlo pomoci identifikovat překrývající se problémy. Tento systém umožňuje lépe stanovit strategii mechanismů zvládání.
Pokud se vám úkoly, které se dříve zdály být jednoduché, nyní zdají nemožné, je důležité upravit svá očekávání. Otevřená komunikace s nadřízeným o vaší situaci může vést k úpravě pracovních úkolů nebo termínů, díky čemuž bude váš profesní život lépe zvládnutelný.
Stanovte si jasné hranice mezi pracovním a osobním životem
Jednou ze strategií pro udržení rovnováhy je oddělit pracovní a osobní život. Stanovte si jasnou pracovní dobu a dodržujte ji. Dbejte na to, abyste mimo tyto hodiny nekontrolovala pracovní e-maily, a nechte tak své mysli prostor pro načerpání nových sil.
Stanovte si priority úkolů a efektivně hospodařte s časem
Seznamy úkolů jsou zde vaším přítelem. Ne všechny úkoly jsou stejně naléhavé. Stanovte si priority podle termínu a důležitosti a určete si maximálně tři hlavní priority pro daný den. Pokud jich zvládnete více, skvělé. Hlavním cílem je, abyste se zahltili nekonečným seznamem. Je také důležité být k sobě vlídná, pokud nestihnete všechny tři. Tento proces může pomoci zmírnit pocity zahlcení a umožní vám soustředit se na to, co je bezprostředně nutné.
Home office a flexibilní rozvrhy
Pokud to vaše pracoviště umožňuje, vyjednejte si pružnější pracovní dobu nebo home office. To by vás mohlo zbavit stresu a umožnit vám pracovat v produktivnějších hodinách.
Dělejte si pravidelné přestávky a volno
Také krátké přestávky během pracovního dne a plánované volno s vaším duševním zdraví udělají zázraky. Dokonce i krátká procházka venku pomůže resetovat vaši mysl.
Nenechte depresi, aby vám zničila nejenom osobní, ale také pracovní život!